Trots op Landbouwshow Opmeer

Opmeer – Maandag 7 augustus kunt u weer genieten van een prachtig evenement dat Opmeer al meer dan 100 jaar op de kaart zet. De 112e editie van Landbouwshow Opmeer in haar 125 jarig bestaan is onze trots en dé ontmoetingsdag voor professionals, bedrijven en particulieren op het grootste agrarische evenement van Noord-Holland. Voor jong en oud betekent dit een hele dag van vermaak op het evenementen terrein De Weyver. VVD Opmeer wil graag cultuur, kunst, landschap, wandel- en fietsroutes benadrukken om Opmeer op de kaart te zetten. Landbouwshow Opmeer is onze cultuur en zet Opmeer al 125 jaar op de kaart. Dit is waar wij trots op zijn.

Dinosauriërs
Iedere eerste maandag van augustus zijn er voor de paardenliefhebber shows en nationale en regionale wedstrijden met tuigpaarden. Er zijn Hackney’s, Friezen, springruiters en dressuur. Verspreid over het terrein is er de gehele dag van alles te beleven en te zien. Keuringen van melkvee, schapenrassen en geitenrassen, klein en pluimvee maar ook dinosauriërs. Je zou denken dat de dinosauriërs uitgestorven zijn. Dat blijkt echter niet het geval. De landbouwshow kondigt een heuse Dino Experience aan welke je oog in oog laat staan met levensechte dinosaurussen waaronder de T-Rex. Naast dat iedereen kan genieten van alle dieren, shows, de stands en alle andere activiteiten op het terrein is het zelfs mogelijk om te zwemmen. Voor alle bezoekers is zwembad ‘t Woudmeer namelijk gratis toegankelijk tijdens de Landbouwshow.

Discussie
Vorig jaar ontstond er in de provincie Noord-Holland een discussie over subsidie. Statenlid Ines Kostić van Partij van de Dieren vloog toen uit de bocht. Zonder het gesprek aan te zijn gegaan met het bestuur en de agrarische sector zei Kostić dat vee geen onderdeel meer hoort te zijn van een show en wilde de provinciale subsidie en sponsoring door de provincie Noord-Holland stoppen van het meer dan 100 jaar oude evenement.
Tijdens de Landbouwshow zijn er altijd dierenartsen en hoefsmeden aanwezig om te controleren en voor eventuele calamiteiten. Voor de inzenders op de Landbouwshow is goede zorg van hun dieren een vanzelfsprekendheid en dat is voor het publiek ook duidelijk zichtbaar. Het bestuur van Landbouwshow-Opmeer zorgt ervoor dat de omgeving voor de dieren een optimaal welzijn garandeert en eist een optimale verzorging van de dieren door hun inzenders zodat het een prachtige dag voor mens en dier zal zijn.

Kennis en vakmanschap
De Landbouwshow Opmeer is het grootste agrarische evenement van Noord-Holland en werd ooit opgericht om kennis en vakmanschap in de agrarische sector te delen en te bevorderen. VVD Wethouder Vincent Buis, welke de agrarische sector in zijn takenpakket heeft binnen de gemeente, vind het een echte netwerkdag voor ondernemers maar ook een dag waar het hele gezin kan genieten en kennis kan maken met de agrarische sector. “Het programma kent een breed aanbod voor jong en oud wat veel inspanning vergt van de organisatie van het evenement. Hulde aan iedereen die hieraan bijdraagt om ieder jaar opnieuw dit prachtige agrarische evenement neer te zetten.”

VVD Opmeer bedankt alle vrijwilligers die zich inzetten om van dit fantastische evenement jaarlijks tot een succes te maken. Hier kun je het platteland van dichtbij proeven, bekijken en beleven én het zet Opmeer op de kaart.

Lees ook:
Brullende koeien zijn zelden heel goeie