Kosten en baten inzichtelijk voor ondernemers creëert draagvlak voor verduurzaming

geplaatst in: Nieuws | 0

OPMEER / De VEKEN – Met de subsidie Ondersteuning Toekomstbestendige Werklocaties (OTW) van de provincie Noord-Holland is het mogelijk om ondernemers op bedrijventerreinen een energiescan aan te bieden en de “Slimme Energiesprong” te maken. VVD wethouder Vincent Buis van Economische Zaken heeft samen met het college van B&W in gestemd met een co-financiering van 50% voor de uitvoering van energiescans bij bedrijven op de bedrijventerreinen in Opmeer. Op deze manier worden de kosten en baten inzichtelijk voor verduurzaming en creëert dit draagvlak bij ondernemers.

De Slimme Energiesprong biedt ondernemers inzicht in het duurzaamheidsprofiel van hun onderneming, geeft hen een advies op maat dat als ‘duwtje’ kan dienen om over te gaan tot het daadwerkelijk treffen van maatregelen. Het is een stimulans voor ondernemers. Met de co-financiering helpt de gemeente haar ondernemers ook daadwerkelijk op weg naar verduurzaming; wat bijdraagt aan de verbinding tussen de gemeente en haar ondernemers. De gemeente heeft een taak in het verduurzamen van de gebouwde omgeving uit het Klimaatakkoord. Eén van de onderdelen is het faciliteren en stimuleren van de ‘overige utiliteitsgebouwen’ waar bedrijven en mkb onder vallen.

Het Duurzaam Ondernemersloket ondersteunt ondernemers bij het verduurzamen en uiteindelijk energieneutraal maken van hun bedrijf en hun bedrijfspand. Hierbij gaat het om het besparen op energiekosten, maar ook om het benutten van kansen als het gaat om toekomstbestendige bedrijventerreinen. Het loket voorziet ondernemers van gratis advies en ondersteuning via de Energiesprong. Zowel de communicatie en informatie over de scans als de uitvoering van de scans en het treffen van maatregelen door collega ondernemers dragen bij aan de bewustwording en het aanjagen van andere ondernemers om ook aan de gang te gaan met het verduurzamen van hun onderneming.

Het Duurzaam Ondernemersloket is een samenwerking van de provincie Noord-Holland, de Westfriese Bedrijvengroep, gemeenten, stichting Parkmanagement Hoorn en Ontwikkelingsbedrijf NHN. Het Duurzaam Ondernemersloket werkt onafhankelijk en zonder winstoogmerk. Ondernemers kunnen zich aanmelden via duurzaamondernemersloket.nl. Woensdag 12 april, aanvang 19:00 uur, wordt er een informatieavond georganiseerd in de Hooghe Heeren te Hoogwoud.