• Dit evenement is voorbij.

Presidium

4 september 2023 van 17:00 tot 19:00

Het presidium bestaat uit de voorzitter van de gemeenteraad (burgemeester) en de fractievoorzitters van alle partijen. Zij vormen het dagelijks bestuur van de gemeenteraad en ziet toe op nakoming van de gemaakte afspraken met de raad en is hoeder van het bestuurlijke en politieke proces. Het presidium neemt alleen besluiten over zaken die de werkwijze van de raad betreffen of te maken met hebben met de voorbereiding van besluitvorming door de raad. De vergaderingen zijn niet openbaar en op verzoek toegankelijk voor raadsleden die geen deel uitmaken van het presidium.

De gemeenteraad van Opmeer vergadert volgens het BOB-model. De besluitvorming in dit model gaat in drie logische stappen. Eerst is er een beeldvormende bijeenkomst voor alle raadsleden. Deze avond is bedoeld om raadsleden te informeren over bepaalde thema’s of onderwerpen. Daarna is er een oordeelsvormende raadsvergadering. Tijdens deze vergadering kunnen raadsleden voorlopige standpunten uitwisselen en vragen aan elkaar en aan de wethouder stellen. Als laatste is er een besluitvormende raadsvergadering. Tijdens deze vergadering kunnen raadsleden moties en amendementen indienen en neemt de raad besluiten. Wenst u meer informatie? Bel de griffier, telefoon 0226 – 363 333, of e-mail griffier@opmeer.nl.

Datum:
4 september 2023