• Dit evenement is voorbij.

Oordeelsvormende raadsvergadering gemeentehuis

19 oktober 2023 van 19:30 tot 23:00

Tijdens de Oordeelsvormende raadsvergadering worden geen besluiten genomen maar kunnen raadsleden voorlopige standpunten uitwisselen, en vragen aan elkaar en aan de wethouder stellen. De raad wil inwoners betrekken bij de besluitvorming en met inwoners in gesprek gaan. Wilt u inspreken, dan kan dit bij de oordeelsvormende raadsvergadering. Bel de griffier, telefoon 0226 – 363 333, e-mail griffier@opmeer.nl.

Het spreekrecht voor burgers is verbeterd. Er is meer ruimte voor inwoners bij de Oordeelsvormende vergadering om hun stem te laten horen. Inwoners kunnen dan niet alleen inspreken, maar ook na afloop van de eerste termijn reageren op wat de raadsleden en de wethouder(s) hebben gezegd.

De gemeenteraad van Opmeer vergadert volgens het BOB-model. De besluitvorming in dit model gaat in drie logische stappen. Eerst is er een beeldvormende bijeenkomst voor alle raadsleden. Deze avond is bedoeld om raadsleden te informeren over bepaalde thema’s of onderwerpen. Daarna is er een oordeelsvormende raadsvergadering. Tijdens deze vergadering kunnen raadsleden voorlopige standpunten uitwisselen en vragen aan elkaar en aan de wethouder stellen. Als laatste is er een besluitvormende raadsvergadering. Tijdens deze vergadering kunnen raadsleden moties en amendementen indienen en neemt de raad besluiten.

Datum:
19 oktober 2023