• Dit evenement is voorbij.

Beeldvormende bijeenkomst gemeentehuis

25 mei 2023 van 19:30 tot 22:00

Voor beeldvormende bijeenkomsten kan iedereen een onderwerp aandragen. Inwoners, groepen, organisaties of dorpsraden mogen ook raadsleden informeren en met hen in gesprek gaan. Heeft u een idee of onderwerp voor een beeldvormende bijeenkomst? Dan kunt u daarover de griffie mailen: griffier@opmeer.nl.

Het college of de ambtelijke organisatie kunnen punten aandragen waar zij de raadsleden over willen informeren. Dat kan een update zijn van lopende thema’s of voorstellen waarover de raad gaat besluiten. Het kan gaan over actuele onderwerpen of punten waarover de raad nog gaat beslissen.

De gemeenteraad van Opmeer vergadert volgens het BOB-model. De besluitvorming in dit model gaat in drie logische stappen. Eerst is er een beeldvormende bijeenkomst voor alle raadsleden. Deze avond is bedoeld om raadsleden te informeren over bepaalde thema’s of onderwerpen. Daarna is er een oordeelsvormende raadsvergadering. Tijdens deze vergadering kunnen raadsleden voorlopige standpunten uitwisselen en vragen aan elkaar en aan de wethouder stellen. Als laatste is er een besluitvormende raadsvergadering. Tijdens deze vergadering kunnen raadsleden moties en amendementen indienen en neemt de raad besluiten.

Datum:
25 mei 2023